CHRYSLER NEW YORKER
free-riders@email.cz
Copyright Harry 2016  All Rights Reserved
Koncern Chrysler na počátku devadesátých let  minulého století překvapil úplně novou řadou sedanů vyšší třídy označovanou jako "LH". Tyto nové sedany se vyznačovaly silně aerodynamickou karoserií s kabinou posunutou extrémně vpřed - konec čelního okna byl prakticky téměř nad osou přední nápravy. Tím vznikl maximální prostor pro posádku vozu vzhledem k celkovým rozměrům. Nové Chryslery dostaly kotoučové brzdy na všech kolech, airbagy před řidičem a spolujezdcem i ABS. Pohonnou jednotkou byl podélně uložený šestiválec do V o obsahu 3,3 l s rozvodem OHV. LH však mohly mít i zcela nový motor V6 o obsahu 3,5 l vybavený čtyřventylovou technikou a rozvodem DOHC. Tento nový motor dosahoval výkonu přes 200 koní při nízké spotřebě paliva. Oba motory byly spojeny pouze s elektronicky řízenou čtyřstupňovou automatickou převodovkou. 
Základní a nejlevnější modely LH nesly názvy Chrysler Concorde, Dodge Intrepid a Eagle Vision. Lišily se od sebe pouze přední a zadní maskou. O něco vetší a dražší verze nesly názvy Chrysler LHS a Chrysler New Yorker. Oba se mohly pochlubit velice elegantním zakončením střechy a celkově velice podařeným designem. New Yorker zastával variantu pro konservativnější zákazníky, kterým poskytoval oproti LHS větší pohodlí a více chromu. K vozům LH později přibyl i znovu oživený Chrysler 300 doplněný písmenem "M". Jeho motor 3,5 l disponoval výkonem přes 250 koní.
Představovaný Chrysler New Yorker z roku 1995 sloužil a stále slouží svým majitelům jako "daily driver", tzn. auto na denní používání. Mráz, prosolené silnice, letní výheň, otloukání na parkovištích i drobné nehody přečkal tenhle LH se ctí. A to přesto, že po celý svůj život nepoznal teplo a pohodlí garáže! To se také podepsalo na jeho poněkud omšelém vzhledu, který se však také dá nazvat stylem. Není snad "IN" v omšelém sedanu o rozměrech téměř půlky fotbalového hřiště a vzhledu usedlého křižníku "natrhnout" na semaforech kdejakého "vytuněného japonce" se řvoucím výfukem? Motor s přesně udávaným výkonem 218 koní totiž za ta léta neztratil nic ze své dravosti, vždyť také většinu svého života trávil jen v lehce zvýšených otáčkách. Je až s podivem, že tento křižník s dravcem pod kapotou se při cestovní rychlosti spokojí se spotřebou pod 10 l/100 km. Smíšená spotřeba lze také udržet pod hranicí 10 l/100 km. Pro šetřílky je zde pak ještě rozměrný kufr, schopný pojmout případnou nádrž na LPG a ještě  několik mrtvol. O místu uvnitř tohoto auta se vůbec těžko vypráví, protože typický Evropan se s takovým přebytkem místa nesetkal v žádném s evropských aut. Navíc je zde samozřejmostí klimatizace, elektricky nastavitelné sedačky a zrcátka, stavitelný volant, tempomat, nesmí chybět spousta bodových svítilen, nezbytné držáky na nápoje a spousta dalších příjemných vymožeností.
Vzhledem k cenám náhradních dílů (které se na rozdíl od evropské produkce nakupují bez problémů a za dobré ceny) a relativně  nízkým provozním nákladům lze New Yorkera označit jako velice atraktivní volbu pro toho, kdo se chce lišit a nechce na silnici splynout s uniformní konfekcí dnešního automobilového průmyslu. Pro toho, kdo se zkrátka rád nechává hýčkat americkým pohodlím a velkorysým prostorem. Ceny ojetých Chryslerů řady "LH" první generace se pohybují již od 20 tis. Kč. Jediné na co je třeba dát si při případné koupi pozor je automatická převodovka, která v našich podmínkách v rukách českých řidičů dostává opravdu zabrat. Dodavatelé náhradních dílů v USA se mnohdy diví, co že my to v tom Česku s těmi převodovkami děláme. Vzhledem k pořizovací ceně celého auta je však případná celková repase převodovky akceptovatelný výdaj. Pozor také na auta, která delší dobu stála. Vzhledem k množství elektroniky, která se především stará o opravdu extrémně malou spotřebu vzhledem k velikosti a výkonu auta, je nebezpečí zoxidování spojů, které je pak nutné vyčistit a ošetřit. Celkově lze však říci, že "LH" první generace dokáže udělat opravdu hodně radosti za velice málo peněz. Tak co, nekoupíte si "LH" ?